Persondatas behandling på Fyrtårnet:
Behandlingen af personoplysninger sker i overensstemmelse med den danske Databeskyttelseslov og EU – Databeskyttelsesforordningen.
Fonden Fyrtårnet er dataansvarlig for de oplysninger, som vi registrerer og behandler om dig.
Fonden Fyrtårnet har aftaler med eksterne rådgivere omkring databehandling.
Vi finder, at er det vigtigt gennem en effektiv databeskyttelse og god information til de registrerede at medvirke til, at der er tillid til vores ydelser og administration. Derfor vil vi yde en sikker behandling af personoplysninger for beboere, medarbejdere og andre samarbejdspartnere.
Hvis du har spørgsmål om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, eller hvis du ønsker at benytte dig af dine rettigheder efter lovgivningen om indsigt i de registrerede personoplysninger, retten til berigtigelse, sletning af fejlagtige personoplysninger, sletning af personoplysninger eller retten til begrænsning af behandling af personoplysninger, kan du rette henvendelse til den dataansvarlige:
Lars Stampe
Lægaardvej 105
7500 Holstebro
Nedenfor kan du læse lidt mere om de personoplysninger, vi indsamler, til hvilke formål vi bruger dem, hvordan vi behandler oplysningerne og om dine rettigheder :
Registrering og behandling af oplysninger, formål, retsgrundlag og samtykke
Vi registrerer og behandler kun personoplysninger om dig som er nødvendige. Persondata, som Fonden Fyrtårnet er i besiddelse af, opbevares og behandles af behandlingsmæssige årsager, hvilket vil sige, at Fonden Fyrtårnet for at kunne levere den ydelse, som handlekommuner bestiller, må have relevante data på de borgere, der har ophold i botilbuddet.
Personoplysningerne vil alle være i overensstemmelse med kategorier efter Databeskyttelsesforordningen.
Der registreres pårørende til indskrevne borgere, hjemlen hertil er samtykke jfr. artikel 7.
Personoplysninger bliver videregivet til offentlige myndigheder og private aktører i de henseender, hvor det måtte være relevant for behandlingen eller den videre behandling, og hvor den registrerede har givet samtykke til det. Dette kan bl.a. være praktiserende læger, kommuner m.fl. Endvidere videregives pligtmæssigt personoplysninger til offentlige myndigheder.
Samtykke og tilbagetrækning af samtykke :
Udover det nævnte retsgrundlag for behandlingen har vi valgt at anvende samtykke fra dig eller din værge som grundlag for behandling af dine personoplysninger.
Ved afgivelsen af samtykket er du blevet gjort opmærksom på, at du til enhver tid kan trække dit samtykke tilbage.
Du skal dog være opmærksom på, at det tilbagetrukne samtykke ikke berører lovligheden af den behandling, der er baseret på samtykke inden tilbagetrækningen.
Det kan endvidere være en betingelse for dit ophold i Fonden Fyrtårnet, at vi har dit samtykke til behandling af personoplysninger, der er nødvendige for tilbuddets opfyldelse af en kontrakt med kommunen om dit ophold og behandling eller dit ophold på tilbuddet.
De kategorier af personoplysninger, som Fonden Fyrtårnet behandler :
Vi registrerer almindelige personoplysninger omfattet af Databeskyttelsesforordningens artikel 6 om dig som: CPR nr., navn, adresse, oplysninger om pårørende, mailadresse, m.v.
Vi registrerer følsomme personoplysninger omfattet af Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1 om dig, især med hensyn til helbredsoplysninger.
Derimod registrerer vi normalt ikke oplysninger om race, etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, genetiske data, biometriske data, seksuelle forhold eller seksuel orientering. Det kan dog forekomme, at vi registrerer sådanne personoplysninger, såfremt det er nødvendigt for dit ophold på tilbuddet og du vil da blive særskilt orienteret om, at vi behandler sådanne personoplysninger.
Videregivelse af oplysninger :
Fonden Fyrtårnet videregiver ikke dine personoplysninger til andre med mindre du har givet samtykke, eller hvis vi er forpligtet ifølge dansk lovgivning til at videregive personoplysningerne.
Indsigt i egne oplysninger
I henhold til Databeskyttelsesforordningen artikel 15 har du ret til indsigt i, hvilke personoplysninger om dig, vi registrerer og behandler. Du skal dog være opmærksom på, at indsigtsretten kun omfatter oplysninger om dig selv og ikke om andre beboere og medarbejdere i Fonden Fyrtårnet.
Ønsker du at benytte dig af indsigtsretten skal du rette henvendelse til vores kontaktperson for personoplysninger som du kan se kontaktoplysningerne ovenfor.
Du kan normalt regne med at få oplysningerne inden for en rimelig frist og senest inden for en måned og oplysningerne udleveres normalt gratis.
Hvis anmodningen om indsigt sker gentagne gange eller er grundløs kan du blive opkrævet et gebyr, der dækker de administrative omkostninger eller vi kan afvise at efterkomme din anmodning.
I henhold til Databeskyttelsesforordningen artiklerne 16 – 18 og 19 har du ret til at kræve berigtigelse af urigtige oplysninger om dig, sletning af oplysninger (retten til at blive glemt) eller retten til begrænsning af behandling af oplysninger bl.a. medens de undersøges.
For en god ordens skyld informerer vi dig om, at vi ikke benytter os af automatiske individuelle afgørelser herunder profilering.
Fonden Fyrtårnet opbevarer kun oplysninger om dig så længe det er nødvendigt.
Oplysningerne om dig bevares således under hele dit ophold.
Når du ikke længere har ophold på Fonden Fyrtårnet opbevarer vi dine oplysninger efter forældelseslovens regler, dvs. i 5 år efter at du har forladt Fonden Fyrtårnet, med mindre der er en konkret lovmæssigt berettiget grund til at bevare oplysningerne længere. For eksempel, hvis der er rejst krav over for Fonden Fyrtårnet hvor oplysningerne kan have betydning for sagen.
I forbindelse med visitationen på Fonden Fyrtårnet modtager vi personoplysninger. Hvis du alligevel ikke bliver optaget hos os, vil alle personoplysninger vi har modtaget, blive slettet efter senest 6 måneder.
Fonden Fyrtårnet overholder bestemmelserne i Databeskyttelsesforordningens artikel 32 om, at institutionen skal gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til forholdene.
Sikkerhedsbestemmelserne er fastlagt i vores overordnede databeskyttelsespolitik, som du kan finde her på hjemmesiden her: dt@datatilsynet.dk.
Hjemmeside: https://www.datatilsynet.dk/om-datatilsynet/kontakt/
Du kan få hjælp hos Datatilsynet, hvis du har spørgsmål om registrering og anden behandling af personoplysninger. Du kan klage til Datatilsynet, hvis du mener, at en behandling af oplysninger om dig ikke lever op til lovens krav. Hvis du vil klage, kan du henvende dig til Datatilsynet og forklare, hvad du er utilfreds med. Det koster ikke noget at klage.